Vaksinering av katt

Vaksinasjon beskytter katter mot alvorlige sykdommer som kattepest og katteinfluensa. Akkurat som med mennesker er det en selvfølge å vaksinere våre kjæledyr for å forebygge sykdom og hindre smittespredning. Jo flere katter som vaksineres, desto bedre flokkimmunitet oppnås, noe som beskytter både egne og andres katter. Katter anbefales å vaksineres som kattunge og hvert år som voksne, og ikke minst når de har blitt seniorer.

Hvem bør vaksinere katten?

Alle som har katt, bør vaksinere den. Selv om katten din er innekatt, kan den bli smittet gjennom mennesker og gjenstander som vi tar med inn i hjemmet. Derfor anbefales det at alle katter vaksineres, uansett om de går ute eller ikke.

Når skal katten vaksineres?

Den grunnleggende vaksinen gis vanligvis ved 11-12 ukers alder, etterfulgt av en ny dose 3-4 uker senere. Etter dette anbefales det å vaksinere mot katteinfluensa årlig, mens vaksinen mot kattepest vanligvis tas hvert andre år

Hva vaksineres det mot?

Kattepest er en alvorlig, svært smittsom og ofte dødelig virussykdom som rammer katter hvert år. Symptomene inkluderer høy feber, slapphet, oppkast og diaré. Det er en farlig sykdom, og vaksinen gir god beskyttelse mot den.

Katteinfluensa er en samlebetegnelse på plagsomme luftveisinfeksjoner, som skyldes blant annet klamydia, herpes- og calicivirus. Symptomer inkluderer hoste, nysing, øyeutflod, feber, nedsatt appetitt og redusert allmenntilstand. Avhengig av alvorlighetsgraden kan katten trenge behandling.

Siden vaksinen beskytter mot både kattepest og katteinfluensa, er det lurt å være føre var. Snakk med veterinæren din om vaksinasjon i dag. Jo flere katter som vaksineres, desto bedre flokkimmunitet får vi.

Påfyll og helsesjekk

Vaksinasjon skjer hos veterinæren, som samtidig utfører en helsesjekk på katten din. Dette er en fin mulighet til å få en vurdering av kattens generelle helse. Veterinæren holder oversikt over hvilke vaksiner katten din trenger til enhver tid.

Eksempel på et vaksineprogram

Grunnvaksine 1: Nobivac Tricat Trio
Grunnvaksine 2 (etter 3-4 uker) : Nobivac Tricat Trio
Etter 1 år: Nobivac Ducat
Etter 2 år: Nobivac Ducat
Etter 3 år: Nobivac Tricat Trio

Etter vaksinering

Katter opplever sjelden bivirkninger etter vaksinasjon. Noen kan få forbigående feber i løpet av noen dager, men alvorlige allergiske reaksjoner forekommer svært sjelden. Ved reiser til utlandet kan det kreves ytterligere vaksiner, som rabies, eller økt beskyttelse mot andre sykdommer. Veterinæren kan gi deg råd om hva som er nødvendig for ditt reisemål.

Vil du bestille time til vaksinering ta kontakt på telefon 55 24 21 44

For mer informasjon om reise med dyr og vaksinasjon, kan du også sjekke Mattilsynets nettsider.