Kastrering av hannkatt

Hannkatter når vanligvis puberteten noe senere enn hunnkatter, ofte mellom 4 og 6 måneders alder. I denne perioden er det vanskelig å overse de endringene som skjer. Katter som tidligere har vært rolige, kan plutselig begynne å vise sterkere territorialatferd, inkludert urinmarkering. Dette kan være frustrerende for eiere, da kattene ofte markerer innendørs.

For frittgående hannkatter blir denne perioden preget av intens søken etter parringsklare hunnkatter, noe som kan føre til flere konfrontasjoner med andre hannkatter. Atferden til hannkatter i puberteten kan på mange måter minne om tenåringsatferd hos mennesker, med humørsvingninger og perioder hvor de ignorerer eieren fullstendig. Vi anbefaler kastrering for hannkatter ved 3 måneders alder.

Pass gjerne på å ID-merke og vaksinere katten samtidig med kastrering dersom dette ikke allerede er gjort.

Når skal man kastrere katten?

En hannkatt skal gjerne være minst 4 måneder og over 2,5 kg når den kastreres. Før dette er risikoen under anestesi større.

Er det en risikabel operasjon?

Alle operasjoner innebærer en viss risiko. Risikoen kan være knyttet til narkose/sedasjon, blødninger, skade på organer, infeksjoner, mm. Ved kastrering av en frisk hunnkatt anses risikoen ved denne operasjonen som liten.

Narkose vil alltid innebære en viss risiko. Noen friske katter kan ha skjulte, medfødte feil eller reagere allergisk på medisinene slik at narkosen blir kritisk. Dette er imidlertid svært sjelden. Hos syke og eldre individer blir det en nytte-risiko vurdering.

Endrer katten personlighet?

Nei, katten vil ikke endre personlighet, men kan endre oppførsel i visse situasjoner. Katten kan bli noe roligere, blir som regel mer hjemmekjær og havner sjeldnere i slosskamp med andre katter. Katten vil ikke lenger få løpetid/brunst

Forberedelse før Operasjon

For å forberede katten, bør den holdes inne fra kvelden før operasjonen. Katten kan ha tilgang til vann, og vi anbefaler et lett måltid cirka tre timer før inngrepet.

Operasjonsprosessen

Kastrasjon er et rutineinngrep, der blodkar og sædledere knytes av, og testiklene fjernes gjennom et lite snitt i huden over testiklene. Katten er i narkose i tillegg til å ha fått lokalbedøvelse i testiklene og vil ikke kjenne noe ubehag under inngrepet. Det er ikke vanlig å sy igjen såret etter et slikt inngrep. Såret er lite og leges i løpet av få dager.

Etter Operasjonen

Katten kan vanligvis dra hjem samme dag som operasjonen er utført. Katten vil få med smertestillende fra klinikken, enten i form av tabletter eller en resept, og behandlingen starter dagen etter operasjonen. Nylig kastrerte hannkatter pleier vanligvis ikke å slikke på operasjonssåret, men hvis han begynner med det, er det viktig å sette på en krage for å unngå at såret hovner opp. Sørg for å kontrollere såret daglig. Det skal gro uten tegn til hevelse, rødhet, blødning, væskeutredninger, eller ømhet. Hvis du er usikker på noe, bør du kontakte oss for råd og eventuell oppfølging. Det er heller ingen sting som må fjernes etter operasjonen.

Hva må jeg passe på etter operasjonen?

På operasjonsdagen vil katten fremdeles være påvirket av narkosen. Det er vanlig at katten er trett, uvel og ustø resten av dagen.

- La katten ligge på et rolig sted uten å bli forstyrret av barn eller andre når den kommer hjem.

- Pass på at det er lunt og trekkfritt der katten ligger. Kroppstemperaturen kan synke etter narkose. Legg gjerne et teppe over katten for å hindre at den fryser.

- Oppfør deg som normalt. Mange eiere synes synd på katten og skal trøste. Når eier oppfører seg annerledes enn normalt, vil dette gjøre at katten tror noe er galt. Resultatet er ofte at den virker dårligere.

- For at såret skal leges bra bør hannkatten holde seg innendørs minst de to til tre første dagene etter operasjonen.

- Ikke gi katten mat før narkosen er ute av kroppen. Svelgerefleksen blir nedsatt ved narkose slik at katten kan sette mat i halsen dersom den spiser kort tid etter operasjonen. Vent til godt utpå kvelden eller neste dag avhengig av hva veterinæren gir instrukser om. De første porsjonene skal være små. Mange katter har ikke lyst på mat etter operasjon fordi de kan være kvalme. Det er helt greit at den ikke spiser denne dagen, ikke press i den mat.

Bakdelene ved kastrering av katt

Den største ulempen med en kastrasjon er at katten har lett for å legge på seg etterpå. Delvis skyldes det et redusert stoffskifte, delvis at den beveger seg mindre og derfor forbruker mindre energi.

Vi anbefaler at man kort tid etter kastrasjonen går over på et fôr for kastrerte katter. Dette fôret er mindre energirikt enn et vanlig fôr, men man bør likevel foreta regelmessig veiing av katten og gå over på et enda mindre energirikt fôr, dersom det blir nødvendig. Det er mye lettere å forebygge overvekt enn å slanke katten etterpå.

Urinstein etter kastrasjon

Noen katter kan utvikle urinstein etter kastrasjon. Dette skyldes trolig at de urinerer sjeldnere enn normalt fordi markeringsbehovet ikke lengre er tilstede. Dette problemet var vanlig før, men vi ser lite av det i dag, da de aller fleste kattefôr nå er regulert mhp innholdet av de mineralene som feller ut og gir urinsteinsproblemer.

Det forekommer imidlertid av og til, og katten vil da stadig sitte og trykke som om de prøver å urinere uten at det kommer noe ut. Dette er en tilstand som krever akutt hjelp da det er svært smertefullt og vil være dødelig i løpet av et par døgn. Katten vil etter at den har fått akutthjelp trenge spesialdiett resten av livet og de fleste fungerer bra på det.

Kontakt oss gjerne om du har spørsmål om kastrering eller ønsker å sette opp en time på telefon: 55 24 21 44