Diaré hos hund

Hunder kan ofte få diaré og/eller oppkast, som ofte er symptomer på betennelse i mage og tarm, kjent som akutt gastroenteritt. Dette kan gå over raskt, men varer det mer enn 3 dager, bør veterinær kontaktes. Diaré kan også være kronisk, det vil si at den varer i mer enn 3 uker.

Årsaker til diaré hos hund

Diaré hos hunder kan ha mange årsaker, inkludert:

• Innvollsorm

• Raskt fôrskifte

• Inntak av mat den ikke tåler

• Virus

• Medisiner

Hvis flere hunder blir syke samtidig, er det sannsynlig at det er en smittsom årsak. Diaré kan også være et symptom på allergi eller andre sykdommer som påvirker lever, nyrer, bukspyttkjertel eller skjoldbruskkjertel.

Symptomer og observasjoner

Diaré kan påvirke hundens allmenntilstand i varierende grad. Symptomer kan inkludere feber, nedsatt appetitt eller magesmerter. Avføringen kan inneholde blod, være slimete eller vannaktig.

Hva skal du gjøre når hunden

har diaré?

Hvis hunden får akutt diaré, er det viktig å overvåke allmenntilstanden til hunden, da denne kan endre seg raskt. Å måle hundens temperatur kan være nyttig; normal temperatur er mellom 38-39°C.

Ofte kan et tarmstabiliserende middel, som Zoolac, være nok til å stabilisere magen. Dette kan kjøpes reseptfritt hos veterinær, dyrebutikk eller apotek. Gi hunden skånsom kost som ris og kylling eller kjøp skånekost hos veterinær, og gi små, hyppige måltider. Noen ganger kan det også være nødvendig å gi ekstra væskebehandling.

Når bør du oppsøke veterinær?

Kontakt veterinær hvis:

• Hunden har stort væsketap og/eller ikke drikker

• Allmenntilstanden er påvirket

• Det er blod i avføringen

• Diaréen ikke går over med egenbehandling (3 dager for voksne hunder, 1 døgn for valper)

• Du mistenker at hunden har spist et fremmedlegeme

• Hunden har spist noe giftig

• Hunden har temperatur under 38°C eller over 39°C sammen med noen av de nevnte symptomene

Hvordan behandler

veterinæren diaré hos hund?

Veterinæren vil først utføre en klinisk undersøkelse og ofte ta en blodprøve. Noen ganger brukes røntgen eller ultralyd for å utelukke andre årsaker. Behandlingen baseres på hundens sykehistorie og allmenntilstand. Den inkluderer vanligvis væskebehandling og tarmnøytraliserende preparater. Mildt påvirkede hunder kan få væske under huden på poliklinikken, mens andre kan trenge mer intensiv behandling på et døgnåpent dyresykehus.

Antibiotika brukes sjelden, da diaré sjelden har bakterielt opphav. Ved blod i avføringen og påvirket allmenntilstand og/eller feber, kan antibiotika gis for å forhindre spredning til blodkarene. Antibiotika brukes kun ved reelt behov på grunn av risikoen for resistensutvikling og forstyrrelse av normal tarmflora.

Forrige

Forebygging av flått og smitte

Neste

Hoggormbitt